Slik bidrar digitalisering og effektive maskiner til en verden av mote

Digitalisering og automatisering spiller en alt større rolle i de aller fleste bransjer, klesproduksjon er ikke noe unntak. Denne transformasjonen skjer på flere plan, både når det gjelder produksjon, transport og salg til sluttkunder.

Produksjon med spesialisert utstyr

Klesproduksjon har lenge vært en industri preget av mye manuelt arbeid. Det gjenstår en god vei å gå når det gjelder å få automatisering opp på et godt nok nivå i bransjen, men det finnes en rekke ulike spesialiserte maskiner til alt fra tilpasning av stoff til spesifikk søm.

Med CAD, CAM og moderne industrimaskiner blir det også enklere å lage helt nye design som er skreddersydd til spesifikke oppgaver. Helt konkret er det mulig å bruke CAM kombinert med for eksempel sveising, plansliping og andre operasjoner til å skreddersy utstyr til ulike oppgaver og plagg.

Digital logistikk skaper effektiv flyt

Klesbransjen er preget av trender og etterspørsel som påvirkes av alt fra sesong til vær og makroøkonomiske forhold. Da er det viktig med effektiv logistikk, både for å oppnå lønnsomhet og for å unngå unødvendig produksjon og miljøbelastning.

Digitale logistikkprosesser er en selvfølge i 2024, og netthandel av klær har også begynt å stabilisere seg som et holdbart tilbud. Det finnes fortsatt utfordringer med for eksempel returandel, men der kan også digitale hjelpemidler som augmented reality bidra til å gjøre kjøpsprosessen enklere.

Det er viktig å huske på at de digitale driverne i klesmarkedet ikke bare handler om å redusere kostnader for å produsere enda rimeligere klær. De aller fleste av oss i vesten har egentlig alt for mange plagg, mer effektiv produksjon, logistikk og markedsføring kan kanskje bidra til at vi unngår det neste bomkjøpet? På den måten kan klesbransjen i stort bli mer holdbar, ved å tilby produkter av høy kvalitet til en fornuftig pris – produkter som samtidig distribueres på en effektiv og rasjonell måte uten unødvendig sløsing.